السيد الخميني
353
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
مصاحبه [ با خبرنگاران اروپايى ( دولت نظامى - قيام مسلحانه ) ] زمان : 16 آبان 1357 / 6 ذى الحجه 1398 مكان : پاريس ، نوفل لوشاتو موضوع : دولت نظامى - قيام مسلحانه مصاحبهكننده : خبرنگاران انگليسى ، فرانسوى و آلمانى سؤال : [ شاه براى همكارى به دولت نظامى متوسل شده است و ارتشبد ازهارى را انتخاب كرده ، كه او قول داد انتخاباتى كاملًا آزاد در آينده برپا كند . شاه همچنين از آيت اللَّه و ساير آيات عظام براى برقرارى مجدد صلح و آرامش در ايران طلب كمك و يارى كرده است . عكس العمل شما در مقابل اين اعمال چيست ؟ ] جواب : تشبثات شاه فريبكارى كه از طرفى در نطقش استمداد از روحانيون و ساير ملت و افراد مملكت كرد و از طرفى در عملش با دولت نظامى براى سركوبى ملتْ قتل و غارت برپا نمود ، به هيچ وجه تأثيرى در سرنوشت ما و در نهضت ندارد . وعدهء انتخابات آزاد ، امرى موهوم و اصلًا انتخابات - چه آزاد و چه غير آزاد - قانونى نيست ؛ چون نه شاه قانونى است و نه دولت شاه قانونى است . پس موضوعى براى انتخابات پيدا نمىشود كه آزاد باشد يا غير آزاد . و ملت هر گز با او موافقت نخواهد كرد . [ ديروز شاه در سخنرانى خود به ملت ايران گفت كه او نهايت كوشش خود را براى يك دولت ائتلافى كرده ولى موقعيتى در اين مورد به دست نياورده و مجبور شده است دولت نظامى روى كار آورد . او معتقد است كه اين دولت موقتى است ؛ آيا شما نظر او را مىپذيريد ؟ اگر نه ، چرا ؟ آيا شما معتقديد كه ارتش در موقع انتخابات ، از قدرت خود صرف نظر خواهد كرد و قدرت را به مجلس واگذار خواهد نمود ؟ آيا شاه به وعدههاى خود عمل خواهد كرد ؟ آيا اشتباهات ، ستمگريها ، بىقانونيها و فسادها تكرار نخواهد شد ؟ ] - شاه براى حفظ خودش ، مشغول توطئه و تشبثات است . به هر طريقى كه بتواند تشبث مىكند ؛ و لهذا ممكن است دنبال اين بوده كه اشخاصى را با خودش همراه كند . لكن براى اينكه ملت ايران - قاطبتاً - بر خلاف اوست و اصل رژيم را نمىخواهد ، افراد ملى با او